Begrip · M
Minimumloon
Het wettelijk laagste brutoloon per uur dat een werkgever mag betalen; voor werknemers van 21 jaar en ouder is dat vanaf 1 juli 2026 € 14,99.
Ook wel: wettelijk minimumloon, WML, minimumuurloon
Het minimumloon is het minimum dat een werkgever per gewerkt uur moet betalen. Sinds 2024 is het een minimumuurloon, zodat het voor iedereen gelijk is, ongeacht of je cao 36 of 40 uur per week als voltijd ziet. Het geldt voor werknemers van 21 jaar en ouder. Voor jongeren van 15 tot en met 20 jaar gelden lagere percentages, het minimumjeugdloon.
Het minimumloon wordt twee keer per jaar aangepast, op 1 januari en 1 juli. Vanaf 1 januari 2026 was het € 14,71 bruto per uur, vanaf 1 juli 2026 is het € 14,99 bruto per uur. Daarbovenop heb je recht op minimaal 8% vakantiegeld.
Veel uitkeringen zijn gekoppeld aan het minimumloon, zoals de AOW en de bijstand. Stijgt het minimumloon, dan stijgen die uitkeringen meestal mee. Betaalt een werkgever minder dan het minimumloon, dan kun je een melding doen bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Voorbeeld
Fatima (24) werkt in de horeca voor het minimumloon, 32 uur per week. In de tweede helft van 2026 verdient ze € 14,99 × 32 = € 479,68 bruto per week, ongeveer € 2.080 bruto per maand. Daarnaast bouwt ze 8% vakantiegeld op, dat ze in mei of juni ontvangt.
Verwante begrippen
Vermogensbehero geeft algemene informatie en geen financieel advies. Twijfel je? Raadpleeg een erkend adviseur.